Tabung

Thursday, May 27

bersama chef yayang part-2

salam..
bertemu saya lagi untuk resepi yang seterusnya..
hari ini chef yayang akan menunjukkan
cara-cara membuat karipap sardin 
ini merupakan cubaan kali pertama ya...
idea asal kuih ini adalah daripada insan bernama kak Hudai..
baiklah mari kita ke dapur..
----------------------------------------------------------------
ok mula-mula sekali kita mestilah sediakan semua barang-barang yang diperlukan..

-tepung
-sardin
-majerin
-bawang
-kentang
-garam secukup rasa
-gula secukup rasa
-serbuk kari
-lagi apa ek ???haha


cara-cara membuat inti:
 *potong kentang berbentuk dadu yang comel..tapi make sure kentang berbentuk dadu itu tidak dicuri untuk bermain dam ular ye..kemudian cuci kentang tersebut sebersih-bersihnya..

 *cincang bawang merah..disebabkan pembantu dapur saya agak ganas, kami memang suka mencincang ye..kemudian bawang itu ditumis..tumis tu ape ye???

 *lepas tu taruk lah air, serbuk kari, gula, garam..campak je apa-apa yang sesuai asalkan nampak macam sedap.

 *kemudian, masukkan kentang..jangan lupa masukkan satu tin sardin..ikut sukalah nak masuk sardin tin kecil or besar..asalkan ada cop halal..

*tunggu sehingga inti tu masak lah..kemudian amik sudu dan rasa sikit..kalau sedap tu makna nya jadi lah inti karipap tu..


cara membuat doh:

 * amik besen kecik..letak tepung..tau tak tepung apa???saya selalu guna tepung gandum..jangan nak gatal-gatal pakai tepung ubi plak ye..hahhahah..

 *cairkan mentega dan curah ke atas tepung tadi..

 * kemudian gaul dan tambah kan air sedikit demi sedikit..pastu uli lah sampai jadi cmni...

 *lepas tu doh tadi di bulat-bulatkan mengikut saiz sukahati..

proses seterusnya :

* leperkan doh yang sudah dibulat2kan tadi...

* masukkan inti 

* kelim kan comey-comey..

*dah siap boley goreng...
----------------------------------------
karipap tu nampak cam sakai-sakai je..sebab ini percubaan kali pertama..
ingin cara - cara membuat karipap dengan betul..
sila telefon umi..
tol free ok..
jumpa lagi...

5 comments:

  1. fulamak tgkp leleh weyy haha

    ReplyDelete
  2. bru tengok kn..belum rase lgi..hehe

    ReplyDelete
  3. perghhh...!!leleh air liur nengok.huhuu..

    ReplyDelete
  4. kachang dewa>>tu bru tengok kn..belum rse lagi..heheh

    boloq: nnti buat jgn lupe anta ke umh ek

    ReplyDelete