Tabung

Thursday, May 20

Perangai

salam..

perangai..erm apa itu perangai?..perangai tu terbahagi kepada dua..perangai baik dan perangai buruk..manusia itu dicipta dan ditakdirkan mempunyai perangai sebegitu dan sebegini??habis kalau dah perangai buruk nak salahkan takdir pula??siapa yang mencorakkan perangai kita??mak ayah kita kah??owh maknanya kalau mak ayah dia buruk perangai dia pun buruk lah...tapi ada juga yang aku jumpa jenis mak ayah yang sangat lah baik...tapi sayangnya perangai anak macam !@$%..sukar untuk digambarkan..pernah tak tengok orang tu gengster tahap baban punya lah..tapi tahu tak perangai dia..pernah tak korang selami perangai orang-orang muka mintak kaki or whatever lah..??pernah ke?? jangan terlalu mudah menilai seseorang..tengok muka suci je owh kompem perangai baiklah ini..jangan mudah terpedayalah..semua itu tak semestinya..pelikkan..dunia memang pelik..aku?perangai aku?muka aku?baik ke aku?jahat ke aku?cantik ke aku?gengster ke aku?aku tak cakap perangai aku baik..tapi seburuk mana perangai aku???siapa yang menilai semua itu??nasib2x...memang dah nasib lah..memang dah nasib aku..selalu dipersalahkan tanpa bukti serta mengenalpasti sebarang punca...setiap yang terjadi tu kan mesti ada punca..ni tidak..buat aku jadi bengong tiba-tiba..seronoklah kau kan..kalau aku bercakap aku sakit hati..kalau aku diam kan kau mengapi-apikan..apa motif sebenarnya?sampai sekarang aku mencari motif nya?sampai sekarang aku mencari mana salah aku?adakah 100% salah aku?kau kompem ke yang kau tu baik sebaik2 alam...?dunia2x..pening lah..tak pasal-pasal aku nak kena fikir pasal kau..ingat senang ke nak jaga hati kawan ni??erm lagi2 kalau dapat yang jenis hati tisu..hati tisu kah kau?wei aku memang tak puas hati sekarang ni!!!!!!!boleh tak tolong cerita kenapa dan mengapa????hari-hari aku fikir sampai aku naik magrain....banyak lagi ke kayu api kau???berapa ramai lagi stok yang kau nak api kan...aku ni kalau boleh nak senangkan semua..semua lah..kalau tak selesa bagi selesa..aku bagi tangan kanan tapi kau ambil pakai tangan kiri je kan...owh dah lama rupanya kau terima pakai tangan kiri..aku tak perasan pun semua tu..tapi sekarang lagi advance kan..takda dah terima pakai tangan..tapi bagi kaki terus kat aku..yelah aku ni hanya layak dikaki2 kan..kaki-kaki kan lah aku selaki kau punya kaki...yelah kau sorang je ada kaki..aku takda kaki..kaki kudung..aku tak pandai cam kau..andai orang kata kau bodoh maknanya aku ni lagi lah bodoh bertingkat-tingkat..untungkan hidup cam kau tu..nak apa dapat..tapi aku nak cakap kau itu tak mensyukuri nikmat tuhan..apa lagi yang tak cukup..hey susah lah nak cakap..dugaan sangat wei..kau tak pernah rasa kan..jangan senang-senang cakap orang tu buang kawan la..orang ni buang sahabat lah..habis sekarang kau tengah buang apa??buang angin kah??
kita ni sekumpulan dulu tapi sekarang tegar je kau kasi aku sowang2..luluh2..mr hatred pun tak punya perasaan macam ini..eh kau baca ke blog ni..yelah banyak sangat silent reader..bacalah..sekurang2nya aku meluahkan..last word dari aku..dari kecik sampai besar kita kawan..inikah erti kawan bagi kau...hey you..yes im loser n you please get lost..

p/s : sila berikan komen yang membina..kalau ada nasihat bagi lah..supaya aku ni boleh tenang..kalau tidak aku nak pergi bunuh dia..boleyx???(aku buat ugutan bunuh ni..pergi lah report polis sekarang..jangan tangguh2 lagi..ok faham..)

-the end-

4 comments:

  1. ko anggap la ini satu dugaan..
    hati semua xsame..
    sampai bile2 pn susah nk same..
    lagi satu, bukan sorg je manusia perangai camtu..
    ade ramai lagi..and the worst thing is, sgt ramai org yg begitu..
    kite pn xley nk judge org sesuka hati
    mungkin kite betol, mungkin x..
    so, panjatkan doa..
    jangan lari dari masalah..
    selesai cara baik k..
    insyaAllah benda ni xlame..
    i'll allways be there 4 u..

    ReplyDelete
  2. Hurm tak payah difikirkan tentang manusia yg sedemikian. Kita bersusah payah ingin pulihkn keadaan dia buat dunno jer, tak ke sakit aty?

    and ni utk kwn dayang tuh, kalau dia kawan yg baik, apa yg dia xpuas hati, cakap depan depan,tegur andai kte ni buat salah, jangan buat macam ni, sampai bila nak gaduh? seronok sangat ke gaduh? seronok ke ptutskn hubungan kawan yg korang cipta tuh? nikmat tuhan jgn disalah guna. tak puas ati ckp, kalau dayang de wt slh ke ape ke, maafkn lah, xpyh buat mcm ni, mcm la sume manusia ni perfect sgt...

    dayang, sabar jelah, xpyh pikir, manusia mmg mcm2 ragam, klu pikir satu2, bole pgsan, so bek xpyh. biarlah dia gembira ats kedukaan org lain, nnt die gk dpt balasan, yg pntg kte xpyh jd cm dia.

    nk kwn buat mcm nk kwn, ni ble de kwn, lngsg xhargai =.= huhu

    ReplyDelete
  3. kesinambungannya..
    aduh sangat menggelegak darah aku...
    siapa yangtak puasa ati sekarang niiiiii..
    pastu cakap gaye cm aku yang besalah..
    aku yang perlu tampilkan diri or kau yang tunjuk kan muke..
    kau yang sepatutnya cakap apa yang kau tak puas hati..susah sgt kah?sapa yang tak puas ati ngn sape skang?????

    astaghafirullahalazim

    ReplyDelete
  4. langkah pertama yang perlu kakak buat adalah memaafkan..myb its hard 4 u..but that is the first way...

    "Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain , dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu." An-Nisaa ayat 1..

    ReplyDelete