Tabung

Wednesday, August 11

awal ramadhan..

salam untuk semua warga blogger...
entry ini dikarang sebelum ramadhan lagi...
tapi insyaAllah akan di auto publish kan pada 1 ramadhan ataupun awal ramadhan..
---------------------
persoalannya kini...kenapa kakak nak buat entry pasal ramadhan..
oke, mungkin ini ada kaitan dengan syawal..
kalau kita tanya pada budak-budak yang masih kecil..
mana lebih seronok, ramadhan ke syawal???
89% akan menjawab bulan syawal..
dan masih ada peratusan untuk mereka yang menjawab bulan ramadhan...
mungkin kita tahu faktor-faktor kenapa kanak-kanak menggemarkan bulan syawal..
tentu sekali anda kan fikirkan duit raya..
yes tepat sekali...
itulah yang difikirkan oleh kanak-kanak...
membuatkan mereka bersemangat untuk menyabut kedatangan syawal..
segelintir kanak-kanak yang menyukai bulan ramadhan kerana mereka di'offer'kan ganjaran untuk berpuasa..
betul ke?
ada betulnya...
mungkin itu salah satu cara yang terbaik untuk mengajar budak yang masih kecil untuk berpuasa...
itu kreativiti ibu bapa..terpulanglah...
-----------------------
ramadhan kali ini bagi kakak..????
agak berbeza dengan ramadhan yang lepas-lepas..
rasa lebih bersemangat dan tak sabar-sabar..
alhamdulillah..
dapat jugak kakak menemui ramadhan kali ini...
dan berharap akan dapat bertemu ramadhan yang seterus-terusnya...
insyaAllah...
------------------------
syawal kali ini bagi kakak???
syawal merupakan hari kemenangan setelah kita berjuang di bulan ramadhan...
tapi kenapa hati rasa macam tak gembira untuk menerima syawal akan datang ini..
kenapa tiada keseronokan di bulan syawal yang kakak rasakan macam waktu kecil dulu?
benda ni sebelum datang ramadhan lagi dah bermain di minda...
mana taknya...
orang lain sibuk membeli dan menempah baju raya...
kakak sikit pun tiada perasaan nak beli baju raya..
umi offer beli baju raya
nenek offer beli baju raya..
dah masuk banyak kedai..
tapi jawapan yang kakak berikan adalah
geleng kepala...
mana jiwa kakak pergi???
kakak nak raya macam lain jugak..
tapi keseronakan nak beraya itu hilang..
risau dengan kelakuaan sendiri..
apa yang tidak kena pada diri sendiri..
harap-harap tak ada benda yang akan terjadi...
----------------------------------
apa-apa pun kakak mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat berpuasa kepada semua kenalan yang mengenali dayang redzuan...

-the end-

8 comments:

  1. kakak!!!selamat menyambut ramadhan..nt belanje baju raya eh!haha

    ReplyDelete
  2. cik mus> salam ramadhan kembali :)

    ReplyDelete
  3. cik hel> selamat menyambut ramadhan jugak..cikhel nk belanje baju raye kat kite ke???hehe

    ReplyDelete
  4. org nak blanja baju ray tu amek je la..haha..
    btw..selamat berpuasa..

    ReplyDelete
  5. bosan asek diorang je blanje..tgu manggosteen blanje la plak..hehhe..selamat berpuasa

    ReplyDelete