Tabung

Saturday, August 14

bersama chef yayang part-6

salam semua blogger kesayangan hamba..
salam ramadhan al-mubarak
semoga di bulan yang mulia ini kita limpahkan dengan rahmat serta rezeki...
amin..
--------------------------------
bulan-bulan puasa ni selera makan mesti tinggi kan...
macam-macam nak makan..
lagi2 kalau pergi ke bazar ramadhan..
semua nak dibeli...
semua nampak sedap..
tapi sedarlah itu semua nafsu mata semata-mata..
nanti masa berbuka tak termakan pun kadang-kadang...
owh cukup lah membebel..
hari ini kita nak tunjuk satu cara masak cincai bontai..
hehe
-----------------------------
'Daging black pepper' atau nama lainnya 'meat lada hitam'

bahan-bahan yang diperlukan: 

1.bawang besar
2.cili besar
3.sos tiram
4. lada hitam
5.tepung jagung
6.kicap
7.daging hiris

step 1: rebus hirisan daging bagi empuk..then goreng daging tersebut dalam tempoh yang kejap je..jangan garing sangat..

step 2: tumiskan hirisan bawang besar sehingga kekuningan..

step 3: kemudian masukkan campuran lada hitam yang telah di tumbuk halus dengan sos tiram...

step 4: masukkan hirisan daging..gaul sampai sebati dengan campuran lada hitam dan sos tiram tersebut

step 5: masukkan secawan air (kuantiti air depend kalau korang nk berkuah)..dan kicap dan garam secukup rasa...tunggu sehingga mendidih..

step 6: masukkan sedikit tepung jagung untuk memekatkan lagi kuah tersebut..kemudian masukan hirisan cili....

step 7: rasa macam dah masak hidangkanlah..hihihi..

sentuhan terakhir : hias ikut kreativiti anda..
*fakta------dirumah sewa al-jannah ada 5 phirana...hikhik..bagi je makan apa mesti habis..baguskan...heheh..

-the end-


11 comments: