Tabung

Sunday, August 1

kenangan ramadhan..part 1

salam...
kakak sahaja wujudkan entry 'kenangan ramadhan' sebab nak berkongsi kenangan manis or pahit yang pernah kakak alami...kenangan yang tak pernah lapok dalam ingatan..biarlah kakak sematkan dlam open diary ni pula..
----------------------------
tajuk cerita : nyaris tidak beraya...
pada tahun bila kakak dah tak ingat..tapi masa tu turn balik raya dekat terengganu a.k.a kampung belah ayah..kami sekeluarga balik ke kampung sehari sebelum raya...dulu kakak 'kureng' sikit kalau kene balik terengganu..bukan sebab apa..tak suka dengan perjalanan yang agak jauh..8 jam dalam kereta yang akan dipenuhi dengan aktiviti tidur..alergik yang dialami oleh keluarga adalah mabuk ketika jalan jauh..huh perit rasanya..
   Nak dijadikan cerita, kami pulang menaiki kereta avanza...biasanya ayah akan drive...tapi hari tu ayah ngantuk...then umi as a second driver...masa tu kakak sekolah lagi..so tak ada lesen memandu..kakak ingat lagi, masa tu ayie tak ikut balik terenganu..sebab dia lagi alergik balik terenganu..so dia beraya kat selangor je..balik pada cerita pemanduan..umi mengantikan ayah..sebenarnya umi pun mengantuk..but she try to gagahkan diri...lepas tu mungkin umi dah ngantuk sangat kot..ayah pun cakap lah..'oke kite berhenti kat tepi dulu lah..tido kejap'..seingat kakak kitowang tak ikut highway masa tu..tapi jalan tu menghala ke Gerik..jalan besar tapi tak ada divider di tepi jalan mahu pun ditengah jalan..
   Umi pun menghala ke kiri jalan untuk berhenti di rezab..tapi sesungguhnya malang itu tak dapat di bau...sesaat sahaja umi terlelap..kereta kami terus menuju ke dalam semak yang seperti jurang.. Ya Allah mujurlah bukan jurang yang dalam..umi terkejut dan cuba untuk menekan brek..malang lagi sekali umi tertekan minyak..kami tersasar agak jauh...Allah saja yang tahu perasaan kami..alhamdulillah semua selamat..ingat lagi masa tu muka ijoy dengan baby terkejut..kakak menangis..ye itulah hobi saya..tak tahu nak gambarkan ketakutan masa tu..macam-macam yang bermain di fikiran..mujurlah tak ada pokok-pokok besar..cuma semak samun je ...di sebalik semak samun tu pula ada longkang..mujur juga tak tersasar sampai ke dalam longkang..dan sangat mujur kami terbabas di sebelah kiri..bayangkan kalau kereta terbabas di sebelah kanan jalan...masih ada ke kakak dalam dunia ni?????
    Ini merupakan kali pertama kakak terlibat dalam kemalangan..nasib baik kereta berkeadaan baik..cuma no plat depan je patah..nak naikkan kereta ke atas jalan pun satu hal..mujurlah orang kampung kat situ datang tolong..tarik pakai kereta hilux orang kampung..terima kasih orang kampung.. .lepas pada tu ayah drive....umi trauma..nak dekat setahun jugak la umi trauma nak drive..kesian..ayah cakap mujur kita naik avanza...kalau naik kereta kancil mungkin dah terbalik 360dgree..yela bayangkan kereta kancil tu kan kecil dan ringan..
    Alhamdullilah kami selamat tiba di kampung...kenangan pahit yang dilalui oleh seisi keluarga kecuali ayie, sangat tak dapat dilupakan...mujurkan ayie..kalau tak, tinggal kau sorang je dalam dunia ni..kesian kau...akhir kata...pandu lah dengan cermat..ingatlah orang tersayang

*tempat kejadian : Kenering..(kakak lupa nama tempat ni sebenarnya..tapi thanks to daud sebab ingatkan)

                              akhir kata...pandu lah dengan cermat..ingatlah orang tersayang


-the end-

4 comments: