Tabung

Wednesday, December 15

sesat punca hilang kewarasan

as salam

     Penat dan penat...kaki rase gigil je nih...ini entry mungkin panjang..sebab memang panjang cerita hari ini..nak baca sila baca...taknak baca pun tak pe..sebab tak ada perkara ilmiah dalam entry ni..cume ade pengalaman yang bercampur baur si pemilik blog..sebelum tu..kalau ada banyak typo sila abaikan kerana entry ditaip ketika sedang nazak nak tido..sebab takut esok dah lupe apa yang berlaku hari ini...mari kita mulakan...

     Hari ini kakak balik ke Perak..bertolak dari Parit Raja jam 11.30pagi...amik cik alin dekat ayer hitam..dan teruskan perjalanan..terima kasih diucapkan kepada cik alin kerana sudi menemankan kakak balik perak..dan terima kasih jugak kerana menerima jawatan sebagai co-pilot..bukan 2nd driver...*bilalah alin nak ade lesen kete???
bagus co-pilot ni..suka merakamkan saat2 indah yang akhirnya tak berapa nak indah ni..dan sekarang baru kakak sedar..minah ni bawak kete tak pernahnya dahi die tak berkerut..ah cepat tua la dowh..


 owh let me introduce my co-pilot
antara tugas-tugas co-pilot
duduk dalam kereta
tidak tidur
dengar kakak bercakap (good listener)
tukang balas mesej
tukang keluarkan duit utk bayar tol dari beg duit
menenangkan driver ketika marah
buatkan kotak untuk bekas kuaci
bahasa isyarat dengan pemandu lain (apa ni?)
tadaaaaa ini lah cik alin..

perjalanan yang jauh sangat elok disusuli dengan makan kuaci...kreatif gila alin buat kotak utk letak kuaci...bagus kan..

perjalanan yang dimulakan dengan bismilah serta doa, berjalan dengan lancar sekali..tepat jam 1.30petang kami sampai di RnR Seremban untuk solat serta makan..

    comot sungguh manusia ini makan...alamak kantoi cool blog..alasan macam biasa..."eh tu bukan saya punya cool blog...alin yang punya.."

---------------------------------------------
setelah selesai..perjalanan diteruskan..ha bab ni yang menyirap gile ni...sabar jela...kakak pun tak pasti kenapa dan mengapa tiba-tiba jalan yang digunakan macam pelik...erghh saya sudah termasuk Kualalala Lumpur(mcm dlm lagu miz nina)...Kuala Lumpur terkenal dengan kereta yang suka beratur panjang-panjang...sehingga menyebabkan kaki sakit main dengan clutch..asyik gear 1 je...masa ni la baru terasa suka naik kereta auto..
gua da fedup...co-pilot senyum je sebab kaki die tak tekan clutch..mungkinlah...
dalam kereta wajib ada macam-macam jenis gula-gula untuk menghilangkan tekanan..gula-gula ye, bukan coklat...makan sambil cilok-cilok di Jalan Kuala Lumpur..rata-rata pemandu yang sudah biasa dengan celah mencelah..kakak pun turut celah mencelah..orang cakap kalau kereta plat 'W' ni celah celah kereta plat lain kena mengalah..'W' bertemu 'W' pun mereka faham..tapi tadi ada kereta cuba mencelah dihadapan kakak..'WUN'..kakak taknak kasi..tapi lepas gak die mencelah..lalu terfikir..*oh patutlah...die 'WUN'..kakak 'WHC'..zaman bila punya...ok fine!..
peratusan kefokusan pemanduan turun menjunam..serius tak fokus sampai terlepas simpang yang bersiur adakala dua cabang dan tiga cabang...damn!!dah lah kereta beratur...salah lorong sikit memang gagap r..lalu kakak redah je...macam-macam tempat jumpa...IJN, Perpustakaan Negara, Lembaga Peperiksaan, Tabung Haji yang besar gedabak tu..alin siap amik gambar lagi..kakak cakap dekat alin "eh aku memang nak bawak kau pusing KL ni...aku main cinte dengan KL ni..(cinte tu istilah sopan bagi benci rasanye)"...gua cool je masa sesat tu..memang muka fedup tapi boleh gelak-gelak lagi...apa yang lawak pun aku tak faham...

"mari menabung"
alin yang elok duk tersenyum dari tadi melayan kerenah saya yang kadang-kadang terbiadap dengan signboard yang ada..bertukar menjadi fedup jugak kot..mungkin beliau berfikir "mana lah dayang nak jual aku ni..minah ni bukan betul sangat"...serius, hari ini agak membuatkan aku kurang waras...
ketidakwarasan semakin menjadi-jadi bila kereta satria comel ni menuju ke Ampang..arghh gampang gila..ini bukan gampang yang senang tu..'malu bertanya sesat jalan'..*"hello cik anje..tolong saya sudah sesat"..."ko kat mane ni???ha ampang???ko dah jauh lah...bla bla bla bla bla bla"...
ok aku sesat sampai kampung muhibah la ape lah dekat Ampang tu..patah balik dan cuba masuk pusat bandar yang OheMGee..manusia baru balik kerja...terperangkap lagi..mencelah-celah sampai kan ada polis naik motor tu terpaksa akur dengan celahan aku..aku just senyum-senyum kucing tanda 'sorry pak polisi'...
gagah ku cari petaling jaya dan akhirnya berjaya...hanya mampu tersenyum lepas nampak KUALA SELANGOR..
ops gigi kene cover dengan tagline..seronok bila dah melepas IJOK...dan tiba-tiba teringatkan si gjok(adek)...namun, langit tak selalunya cerah..kusangkakan panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengah hari..ceit kelaut..kemengantukan semakin menjadi-jadi...gagah ku buka mata..."jangan tido dayang"..itu sahaja yang mampu diucapkan oleh co-pilot....
nescafe akan diminum bila sangat terdesak...tak ada effect pape pun..tetap jugak mengantuk..tapi tiba-tiba ada satu hiburan...jalan Tanjung Karang semakin cantik..cacat cela semakin kurang...tiba-tiba ada sebuah kereta saga cucuk rapat belakang satria comel..makin kakak laju, die pun turut laju...haish tak boleh jadi...ambil keputusan untuk masuk line kiri..dan slow lalu duduk dibelakang iswara tersebut..
"jalan dulu wahai sahabat"...hatiku bersuara..hahah serius masa ni mata dah segar bugar..
"alin, driver dia lelaki ke perempuan???kalau lelaki aku kejar..kalau perempuan lagi aku kejar"
dan masa utk balas dendam...
haha kereta depan tu pun baik je cilok2..ingat gua tak boleh cilok2 ke...
mesti bengang je brader tu..
sebab gua cucuk die dari Tanjung Karang sampai Hutan Melintang..
lama-lama kereta tu mengalah dah beralih ke kiri...
kakak suruh alin angkat tangan dan senyum dekat driver tu..
dan mamat tu tunjuk bahasa isyarat (jom makan dulu)..
kami buat dek dan terus memecut laju...
hey mamat tu kejar..
kali ni mintak no phone..
dari riak wajah mamat tu je kakak dah tau ni mesti mat navy..
ah mana bleh tak kenal mat navy...
muka semua sepesen je...
dan aku pun tak tau kenapa hari ni sangat sengal dan masuk air 
"alin, ko kasi no aku kat die"
alin pun buat bahasa isyarat..
terus mamat tu call..

"hello, jom benti makan dulu"
aku cakap "sorry der, gua dah lambat..nak balik umah"
dia cakap "okey2..eh sorry tadi men kejar-kejar"
aku "haha takpe...terima kasih lah..sebab tadi ngantuk..gua kejar lu terus tak mengantuk"
dia "orait"

habis sesi kejar mengejar...
teruskan perjalanan ke Manjung...
sampai rumah jam 8 sumthing...
------------------------------------------------------------
Alin, Welcome to Manjung...
penat tak hilang lagi...
selepas sesi bersihkan diri...
kakak bawak alin makan char kueh tiaw dekat dalam base (TLDM)..
then pusing lumut + sitiawan..
satu malam je dah boleh tunjuk semua tempat kat alin..
nampak sangat kecik je Manjung Lumut Sitiawan ni..
tapi lalu je lah...
esok baru kite turun k...

kring kring!! (bukan ringtone sebenar)
mamat tadi call...
"eh awak sape name? duk mana?" (ngorat time)
 aku "manjung..n ang kompem duk lumut kan"
"eh mana tau"
aku "tahu dah.."
"eh awak ni bawak kereta boleh tahan ek"(bawak??pandu okey.)
aku "eh takde la..biasa-biasa je"
"kereta smart..awak punye ke?"
aku "taklah...abang yang punya"(gua kaki kencing kadang-kadang)
"eh habis tu abang pakai kereta apa??"
aku "owh die pakai kereta lagi satu"(dosa kering lagi satu)
"ni abang betul ke??or abang tak betul??"(banyak tanya plak mamat ni)
aku "owh tunang gua sebenarnya"(up lagi dosa)
"eh dah berpunya rupanye...tapi boleh plak ek bagi no telefon dekat orang"
aku tanpa segan silu gelak dan berkata 
"gua memang senget(upnormal) orangnya.."(pernah pulak aku ni straight(normal) b4 ni..
lama kelamaan mamat itu mungkin fedup + boleh gila bila bercakap dengan orang gila macam aku..

dan dia pun memutuskan talian...
-----------------------------------------
adoi hari ni memang bercampur baur
rasa nak marah
rasa nak gelak
kakak sendiri dah tak faham...

apa-apa pun thanks la kat cik Alin..
kalau kakak balik sorang tadi tak tau lah apa jadi..
erm...
lepas tu baru sedar kenapa kakak boleh sesat...
rupenya dah lama tak balik naik kereta...
hahahaha...
bukan sebab lama tak balik sampai lupa jalan balik rumah okey...
dah penat taip...

p/s : sory entry macam tongkang pecah..kejap kakak, kejap aku, kejap gua...saya pun pening..malas nk repair..

16 comments:

  1. haha..besala tu..iqbal kdg2 kejap aku kejap iqbal..panjang story dia..awat baru rumah manis rumah?..paper abes bila nieh?..

    ReplyDelete
  2. hahahaha...kelakar jugak la..
    nie masuk air habis nie..
    x pasal2 alin jer kena..
    ksian dya tau..
    huhuhu

    ReplyDelete
  3. iqbal : paper habis 10 dec..bz dgn training kot..haha

    ReplyDelete
  4. nick : haha..hakikatnye sy mmg masuk air..mintak tolong sikit je kat alin..hai nick marah nmpk..hehe

    ReplyDelete
  5. wuhuu..pengalaman yang mengasyikkan.
    gua pun agak tension mengenangkan driver yang sememangnya suda tension apabila tahap kewarasan beliau suda capai tahap didih 1001 degree celcius...

    ape2 pn thanks dayang, luv it !

    nnt kita jalan2 lagi ek...

    p/s : bes makan free je..
    huhu

    ReplyDelete
  6. hahaa. klakar lah.
    nk trgelak bce.
    part last mamat tu kol lg lah
    xbek tau..hahaha

    ReplyDelete
  7. alin : sangat mengasyikan...yela nnti kite jalan2 lagi..hahah sengal...

    ReplyDelete
  8. qila : ni semua kelakuan diluar kewarasan..heheh mamat tu xleh lah nk bersikap jujur sgt..kuikui

    ReplyDelete
  9. boloq : ahaks...kite balik manjung dulu x sesat pun kan..

    ReplyDelete
  10. btol3..
    co-pilot tu xberlesen(lesen co-pilot lr)...hak3

    alin jgn mara ha...hik3

    ReplyDelete
  11. alin...sila marah boloq skang!!!..hahaha

    ReplyDelete
  12. beznye cite die pulang ke kg.....
    cite ckgu pendek je....ha3..

    ReplyDelete
  13. cikgu..mmg la best sebab ade sesat2...wakakaka

    ReplyDelete
  14. nnt saya ada lesen jangan jeles okay !
    haha
    ntah bile xtau..

    ReplyDelete
  15. ah perlu ke sy jeles..
    sy cume akan merasa kehilangan seorang PA...haha

    ReplyDelete