Tabung

Friday, June 15

Kuih Puteri Ayu

Mari kita kongsi resepi Kuih Puteri Ayu version kakak.


2 biji telur
1 cwn gula
1 sudu teh ovelete
2 cwn tepung gandum
1/2 cwn santan pekat
1/2 cwn air
1 sudu teh serbuk penaik
pewangi pandan
pewarna hijau

kelapa putih
tepung sikit
garam sikit



cara-cara : pukul telur sehingga kembang.
                 masukkan gula dan pukul lagi sampai agak2 gula tu hancur.
                 lepas tu bubuh la ovelete dan pukul sehingga tak nampak dah ovelete tu.


                 masukkan tepung gandum sikit-sikit.
                 masukkan santan pekat dan air.
                 masukkan serbuk penaik.
                 titiskan pewangi pandan dan pewarna.


settel bab pertama


untuk kelapa putih : tabur tepung dah garam sesedap hati dan rasa.


untuk acuan : sapu sedikit minyak masak.
                    padatkan kelapa putih.
                    masukkanlah kuih tu..

masa untuk masak : make sure panas kan lah dulu tempat kukus tu..dan masa untuk masak depen pada alat pengukus..kalau besar mungkin amik masa lama sikit. kalau bekas biase2 je amik masa 7 minit sahaja...berapa minit? 7 minit jeee..lagi satu selalu kalau kukus ni mesti ada air jatuh dari penutup..kalau air tu jatuh kene kuih tu nanti x comel la kuih...nak elak kan air menitik balutkan penutup pengukus tu dengan kain..

selamat menjamu selera.



6 comments:

  1. Terbaik! Yang adunan hijau tu, tuang dalam acuan takat mane?

    ReplyDelete
  2. wuwuwuwuu.. nnt nk try buat jugak..

    ReplyDelete
  3. suka kuih ni..sedap...letak kelapa banyak2 lg sedap..hehe

    ReplyDelete